حاسبات دکل مهاری در قسمت ارتینگ

خبری

حاسبات دکل مهاری در قسمت ارتینگ


محاسبات دکل مهاری از مهم ترین قسمت های طراحی و نصب دکل ها هستند. محاسبات دکل مهاری بر اساس یک سری استاندارد های از پیش تعریف شده انجام می شوند.

آشنایی با محاسبات دکل مهاری

محاسبات دکل مهاری شامل مجموعه ای از دستورالعمل هایی می باشد که در قالب استاندارد هایی برای ساخت دکل های مهاری به کار می روند. از آنجایی که امروزه کاربرد این نوع دکل ها در پروژه های مخابراتی شامل گرفتن امواج رادیویی و پوشش های مخابراتی در نقاط مختلف جهان افزایش یافته است، در این مقاله قصد داریم تا با معرفی دکل های مهاری، به برخی از ویژگی های آن ها در این زمینه بپردازیم.
دکل مهاری چیست؟

دکل های مهاری، از انواع دکل هایی هستند که به کمک بکسل یا سیم مهار، به تکیه گاهی (مانند زمین) متصل می گردند. این دکل ها در نقاطی که فضای بیشتری در محیط وجود دارد، به کار گرفته می شوند.

تاریخچه ی استفاده از دکل های مهاری، مربوط به کشور کانادا می شود که شرکت ROHN اولین بار آن را به عنوان دکلی با قابلیت نصب سریع و آسان و قابلیت جابه جایی بالا، استفاده نمود. در ایران این نوع از دکل ها با استقبال خوبی مواجه شده اند که از دلایل آن می توان به سبکی و هزینه کم اشاره نمود.

تصویر شماره یک
انواع دکل مهاری

دکل های مهاری با توجه به ابعاد و ساختاری که دارند، به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که از مهم ترین انواع دسته های آن می توان به سری G اشاره نمود.

در واقع سری G مهم ترین گروه از انواع دکل های مهاری می باشد که معمولا به صورت سه ضلعی با سکشن (قسمت بندی) در اندازه های سه متری ساخته می شوند و میلگرد های داخلی آن ساختاری به صورت z در داخل دکل دارند که برای استحکام بیشتر و امکان بالا رفتن آسان تر ساخته شده است.

از نمونه های این گروه می توان به G35 , G45 مهاری اشاره نمود. این دکل ها می توانند به واسطه ی وزن کمتر، در بام ساختمان ها نیز قرار گرفته و به کمک بکسل ها در سه زاویه 120 درجه، مهار شوند.

تصویر شماره دو
محاسبات دکل مهاری

در طراحی دکل ها و محاسبات دکل مهاری، از آئین نامه ها و استاندارد های متعددی استفاده می شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    آیین نامه 2800 ایران
    آیین نامه ی فولاد AISC
     استاندارد طراحی دکل های مخابراتی (RS-F222EIA)

دکل مهاری طراحی باید کاملا بر طبق استاندارد ها انجام شود. اجزای دکل مهاری شامل قسمت های مهمی است که می توان به بیس پلیت، گوشواره، سیم مهار فولادی، پیچ و مهره، مهارکش فولادی، انکر راد اشاره نمود.

محاسبات دکل مهاری در قسمت ارتینگ به کمک میله و سیم مسی 16 همراه با بست مسی انجام می شود. همچنین یکی دیگر از نکات مهم در محاسبات دکل مهاری، رعایت تناسب متراژ دکل و مهارکش می باشد. به عنوان مثال می توان به دکل های 6 متری اشاره نمود که از مهارکش شماره 8 و برای دکل های 9 متری از مهارکش های نمره 10 استفاده می شود.

تصویر شماره سه
محاسبات دکل مهاری و استاندارد های آن

همانطور که گفتنی است، از آنجایی که ساخت و نصب دکل، جزو کارهای مهندسی و دقیق می باشد، ساخت، نصب و محاسبات دکل مهاری از استانداردهای خاصی پیروی می کنند. از جمله استاندارد های محاسبات دکل مهاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    بعد از جوشکاری، لازم است تا دکل رنگ کاری، سیمان و به کمک ایزوگام عایق شود.
    لازم است دکل ها به خوبی تراز و جوشکاری شوند.
    برای نصب پایه های عصایی، باید به کمک جوشکاری پایه ها به تیرآهن، عمل نصب انجام شود.
    باید برای حفظ دکل، با توجه به میزان ارتفاعی که دارد، از مهارکش های متعدد استفاده شود.
    از دیگر قسمت هایی که باید در محاسبات دکل مهاری به آن توجه نمود، به مرحله ی آخر طراحی دکل ها اشاره نمود که به کمک یک مسئول فنی، لازم است تا از تراز بودن دکل و محکم بودن آن مهارکش ها با تست فشار و چکش، اطمینان حاصل شود.

تصویر شماره چهار
ویژگی های دکل مهاری

در مورد ویژگی های این نوع از دکل ها می توان گفت:

    این دکل ها وزن کمتری دارند و جزو سبک ترین دکل ها به شمار می آیند.
    یکی از مزیت ها و ویژگی های این نوع دکل ها را که باعث افزایش محبوبیت آن شده است، می توان به هزینه ی کمتر آن در مقایسه با دکل های خودایستا دانست.
    امکان زاویه بندی مناسب که می تواند در نصب و استفاده از این دکل ها کار را راحت تر کند.
    این دکل ها توانایی نصب در زمین های با مقاومت خاک 2 کیلوگرم بر 2 سانتی متر را دارند.
    وزن این دکل ها در حدود 24 تا 26 کیلوگرم می باشد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : ریحانه
تاریخ : سه شنبه 28 مرداد 1399
زمان : 14:53


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.